Alles over Wei (whey) Eiwitten
MDY- Alles over Wei Eiwitten
Wat zijn Wei Eiwitten?
Wei eiwitten zijn een zeer zuivere vorm van eiwitten. Dit komt doordat de lactose en vetten er zijn uitgefilterd. Zo hou je alleen de hoogwaardige aminozuren over. Hierdoor hoeft het lichaam dit proces niet meer zelf toe te passen en dit maakt de opname in het lichaam sneller. Hoe zuiverder dus het eiwit, hoe makkelijker en sneller de opname. Dit heeft een groot voordeel voor actieve sporters. Na het opstaan van je nachtrust bevat je lichaam weinig eiwitten voor opbouw en herstel. Dit is ook het geval na een actieve workout. Door op die momenten een wei eiwit shake te nemen zorg je ervoor dat je spieren op een snelle manier wordt voorzien van eiwitten. Door zijn zuiverheid en lichtverteerbaarheid is het een perfecte eiwitbron voor spierherstel, spieropbouw en ideaal als maaltijdvervanger tijdens het diëten.
3 soorten wei eiwitten
- Wei Eiwit Concentraat / Whey Protein Concentrate (WPC)
Dit is de meest gebruikte vorm van wei eiwitten. Dit heeft een eiwitpercentage van gemiddeld 80% en bevat weinig koolhydraten en vet (lactose). De goede smaak en betaalbaarheid maakt wei concentraat tot de meest bekendste en gebruikte vorm wei eiwit.
- Wei Eiwit Isolaat / Whey Protein Isolate (WPI)
De puurste vorm van wei is de wei isolaat. Met een eiwitpercentage van maar liefst 90% is het zo goed als vrij van koolhydraten en vet. Voor atleten met een streng dieet of wedstrijdvoorbereiding is wei isolaat een perfecte bron van eiwitten.
- Wei Eiwit Hydrolisaat / Whey Protein Hydrolisate (WPH)
Wei hydrolisaat is een speciaal bewerkte vorm die enzymatisch is voor verteerd. De aminozuurketens zijn al geknipt en kunnen direct in de dunne darm worden opgenomen. Whey hydrolisaat is zeer geschikt voor mensen met een allergie en om direct na de training te gebruiken. De smaak en hoge prijs maakt hydrolisaat tot een minder gebruikte vorm van wei eiwit.
Wei eiwit is rijk aan BCAA’s en glutamine
De meest belangrijke aminozuren voor spieropbouw zijn de BCAA’s (isoleucine, valine en leucine) en glutamine. De BCAA’s zijn belangrijk voor het herstel van de spieren. Tijdens een training wordt veel glutamine afgebroken in het lichaam, soms wordt de voorraad tot wel 40% verminderd. Glutamine is belangrijk voor het herstel en opbouw van de spieren, het spijsverteringsstelsel en het immuunsysteem. Whey eiwit is zeer rijk aan BCAA’s en glutamine, dit is voor veel sporters een extra reden om whey eiwit in hun voedingsschema op te nemen.
Hoeveel wei eiwit heb je nodig als krachtsporter?
Voor bodybuilding en krachtsport geldt de algemene richtlijn dat er dagelijks ongeveer 2,2 tot 2,5 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwitten worden ingenomen. Dus weeg je 80kg dan is het zinvol om dagelijks 176 tot 200 gram eiwit per dag binnen te krijgen. Dit is vaak niet haalbaar met de dagelijkse voeding en hierdoor is een whey eiwitshake een ideale oplossing. 
Welke smaak heeft wei eiwit?
Wei eiwit poeder heeft van zichzelf een wat bittere smaak. Voor de gemiddelde persoon is dit kort gezegd niet te eten. Er wordt dan ook altijd een smaak aan wei shakes meegegeven. Wei heeft als zuivelproduct de perfecte basis voor een lekkere romige shake. De meest bekende smaken zijn chocolade en vanille.
Let wel op dat de samenstelling van whey niet ten koste gaat van een goede smaak. Met veel vet en koolhydraten kun je een lekkere shake creëren maar dit gaat ten koste van het eiwitpercentage.

Scroll to Top